کار یا ادامه تحصیل؟
تاریخ : جمعه 6 / 8 / 1394
نویسنده : Emanoil

 

 

با درود

مطمئنا برای بسیاری از فارغ التحصیلان این سوال پیش آمده که کار یا ادامه تحصیل .

معمولا این پرسش زمانیکه شخص باید به خدمت سربازی اعزام شود با یک جواب دارد : حتما ادامه تحصیل تا جای ممکن .

اما قبل از هر چیز باید به یک نکته توجه کرد . آیا پس از راهیابی به دوره تحصیلات تکمیلی به تمام خواسته های خود می رسیم ؟ آیا شاغل شدن باعث عقبگرد ما می شود ؟ اساسا لزومی بر تحصیلات تکمیلی احساس می شود ؟

برای پاسخ به این پرسشهای مهم باید صرفا به علایق و توانایی های خود توجه کنیم .

تحصیلات تکمیلی بویژه در رشته برق ماهیتی بسیار متفاوت از دوره لیسانس دارد . دروس شدیدا تخصصی و نیازمند کار و تحقیق فراوان می باشند . معمولا هر ترم شخص 9 واحد (سه درس سه واحدی) برداشته و در هر درس از دانشجو حجم وسیعی از تمرینات و پروژه ها (نه لزوما کاربردی در صنعت) خواسته می شود . معمولا دانشجویان به راحتی قادر به فعالیت شغلی نخواهند بود . کف نمرات قبولی 12 و کف مشروطی 14 می باشد . پس باید شخص آماده چنین چالشی باشد . 

برخی دروس در سطوح بالای صنعت ایران کاربردی هستند مانند برنامه نویسی به زبان VHDL یا پردازش تصویر اما باید دقت کنید بسیاری از دروس بیشتر مربوط به تکنولوژی خارج از کشور و یا تئوریک می شوند مانند تکنولوژی ساخت IC و … . فراموش نکنید برای موفقیت در بازار کار به هیچوجه شرط لازم و کافی داشتن مدرک ارشد یا دکترا نیست . 

مطمئنا در تحصیلات تکمیلی مزایایی مانند امکان اپلای خارج از کشور ، تحصیلات دوره دکترا فعالیت در شرکت های برتر برای شخص فراهم می شود (هرچند با آپدیت معلومات لیسانس هم این امکان فراهم است) اما این طرز فکر که ارشد تنها راه پیشرفت است بسیار نادرست است . 

اگر به یک زندگی ایده آل می اندیشید باید به علایق خود فکر کنید .

اگر عاشق درس و تحقیق هستید مطمئنا ارشد و دکترا سرزمینی زیبا و رویاییست . ولی در هنگام تحصیل کسب درآمد سخت می باشد .

اگر به کسب درآمد و رفاه می اندیشید مطمئنا هر چه سریعتر به یادگیری چند نرم افزار سپس یادگیری حرفه ای یک زبان خارجی بپردازید و اطمینان داشته باشید در هر شغلی موفق خواهید شد . فراگیری زبان خارجی بویژه انگلیسی پروسه ای نسبتا زمانگیر ولی متضمن شغلی پر درآمد می باشد . معمولا شخص با وجود تحصیلات تکمیلی برای موفقیت شغلی باز به معلومات و نرم افزار های لیسانس مراجعه می کند .

بسیار دیده شده اشخاصی که به درآمد فکر می کنند پس از ورود به ارشد کمی دچار سرخوردگی می شوند . زیرا با حجم وسیعی از دروس مواجه می شوند . 

بسیاری از آقایان پس از اتمام دوره سربازی دچار سردرگمی می شوند و نمی توانند بین ادامه تحصیل یا اشتغال توازن یا ارجحیتی قائل شوند .  

توصیه من به این دسته از عزیزان این است که ابتدا تحقیق کوچکی روی دروس و حجم کار دوران ارشد داشته باشند و با بررسی دقیق شرایط کاری حین تحصیل و پس از اتمام دوره تحصیلات تکمیلی و مقایسه آن با شرایط اشتغال با معلومات به روز شده مدرک لیسانس تصمیم مناسب را اتخاذ کنند .

معمولا افراد به دنبال کسب درآمد و رفاه هستند در این شرایط توصیه می شود را دو یا چند نرم افزار مناسب را فرا گرفته ترجیحا در دوران خدمت . سپس همزمان با کار به فراگیری حرفه ای زبان خارجه بپردازند . همین دو برای رسیدن به درآمد مناسب کفایت می کند . تصمیم برای ادامه تحصیل را فقط در صورتی بگیرند که به دروس علاقمند باشند نه صرفا برای رسیدن به درآمد بالاتر . 

بنابراین نتیجه می گیریم تحصیلات تکمیلی باوجود تبلیغات شدید جامعه ابدا نیازی فراگیر نیست و دوره لیسانس برای موفقیت در کار کفایت می کند . 

این موضوع را از نظر نظر دور نکنید که بسیاری از میلیاردر های جهان افرادی بودند که تحصیلات دانشگاهی حتی در حد لیسانس را نیمه کاره رها کردند از جمله :

بیل گیتس که دانشگاه هاروارد را نیمه کاره رها کرد .

پل آلن که دانشگاه واشنگتن را رها کرد .

مایکل دل مالک شرکت DELL که دانشگاه تگزاس را نیمه کاره کنار گذاشت .

استیو جابز

مارک زوکربرگ (مالک فیسبوک)

ریچارد برانسون میلیاردر مشهور و …

تنها به علایق خود بیندیشید !!!



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
برچسب‌ها: کار , یا , ادامه , تحصیل , ؟ , کارشناسی , ارشد , دکترا , تحصیل , دانشگاه , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
شكر براي خداوند...